Ett fönster mot den stora världen, finalen

Där satt jag alltså i telefon med Sven-Erik Persson, som en gång i tiden varit President för ABs Eluminperspektiv amerikanska verksamhet. På min fråga om produktionen möjligen tagits över av någon annan aktör förklarade han att tillverkningen i Smålandsstenar tagits över av någon frireligiös rörelse på 60-talet (”– Nej, jag minns inte vilken. Hur ska jag förresten kunna komma ihåg det? Jag är ju 89 år fyllda!”), och sedermera lagts ner.

 

sapa

Själv gjorde jag reflektionen att det möjligen kunde hänga ihop med grundandet av Skandinaviska Aluminium Profiler AB (Sapa) 1963. Bolaget grundades i Vetlanda, av Nils Bouveng och Lars Bergenhem – den senare hade tjänstgjort som överingenjör vid Elumin i Smålandsstenar direkt efter sin civilingenjörsexamen från Chalmers 1955, innan även hann begav sig till USA för arbete inom nordamerikansk metallindustri fram till -63, då han alltså startade Sapa. (Sapa blev f ö med tiden oerhört framgångsrikt – 2014 hade det numera norska bolaget 23 500 anställda och omsatte 46, 4 miljarder NOK. Sorteras under ”Värdelöst vetande”.)

De där tankarna höll jag emellertid för mig själv samtidigt som jag slutgiltigt gav upp hoppet om att hitta några reservdelar till våra fina fönster. I stället kopplade jag av och lyssnade på Sven-Erik Perssons tilltagande ström av minnen, och bidrog egentligen bara med en stickreplik då och då. Han blev mäkta förtjust över att jag hittat Georg Oddners bilder för Elumin i Malmö Museums arkiv.
”– Men vad säger du? Finns de kvar? Då måste jag nästan ta mig ner till slottet och se på dem.”

Om jag känner till John Melin? Har påven lustig mössa? Är en grodas anus vattentätt?

Det visade sig att Georg Oddner var en av flera gemensamma bekanta, varpå Sven-Erik blev lite nyfiken på var jag kom ifrån. Jag förklarade att jag bott i Malmö i många år, och verkat som reklamman både där och i Helsingborg. ”– Men då känner du kanske till John Melin? Han var min svåger. Han var gift med min syster Signe.”

Om jag känner till John Melin? Har påven lustig mössa? Är en grodas anus vattentätt? Det var han och hans kompis Anders Österlin, under samlingsnamnet M&Ö, samt ytterligare en samling farbröder på Arbman, Arbman2, Hall & Cederquist och några till som en gång fick mig att bestämma mig för att bli ”reklamtecknare” som det hette då. Jag tror jag var tolv år gammal.

meto_stor
M&Ö – John Melin och Anders Österlin. Legender.

John Melin och jag träffades tyvärr bara vid ett tillfälle – något Kullander-evenemang i Malmö sent 80-tal, och vår konversation begränsades till ett ömsesidigt ”Hej”, starstruck som jag var. Jag fortsatte alltså beundra på håll, och än idag sitter ett av M&Ö:s arbeten på väggen i mitt kontor.

Kontentan då? Ja, inte löste jag mitt fönsterproblem inte. Nu står mitt hopp till mina högst rudimentära kunskaper i CAD och en i pris någorlunda överkomlig aluminiumfräsare. Däremot har jag lärt mig lite till om en aldrig så liten nisch i svensk industrihistoria, och fått en ny bekant i min gamla hemstad. Vårt telefonsamtal avslutades med ömsesidiga hedersbetygelser och ett löfte från min sida om att översända utskrifter av artiklarna jag hittat i diverse digitala arkiv. Sist men inte minst deklarerade Sven-Erik att jag var hjärtligt välkommen att titta in om jag hade vägarna förbi.
”– Du vet, sen tiden i USA har jag alltid en karaff färdigblandad Dry Martini i kylen.”

Stylish.

53 av 100 i #Blogg100

I morgon: Senaste nytt

Författare: peranchor

Här brukade det stå: ”Mat, media, vin (inte nödvändigtvis i den ordningen) är vad som får min jord att snurra.” Det var då det.

Kommentera

