Ett fönster mot den stora världen, del 4

Så, jag var på upploppet i min jakt på de futuristiska fönsterbeslagen – ett enda telefonsamtal skulle endera rädda min dag, min vecka, ja kanske t o m göra mig religiös, eller en gång för alla bekräfta mina farhågor: att de sedan länge förpassats till industrihistorien, tillsammans med bakelittelefoner, videokassetter, ånglok och V-jeans. Samtliga exempel på utmärkt framgångsrika produkter som tiden så småningom ändå sprang ifrån, av en eller annan anledning.

”– Reservdelar? Nej du, det var längesen. Var ringer du ifrån? Malmö? Jaså, Mora.”

Jag slog numret – och en mansröst svarade på fjärde signalen: ”– Hallå?”
Jag uppgav mitt namn och förklarade mitt ärende.
”– Reservdelar? Nej du, det var längesen. Var ringer du ifrån? Malmö? Jaså, Mora.” Tonen var avvaktande, snudd på kärv.

Efter att försiktigt ha förklarat att jag ringde från Nora snarare än Mora gav jag i all korthet en bakgrund till mitt ärende; hur arkitekten Nils G. Brink i mitten av 50-talet ritat in de underhållsfria Elumin-lösningarna, och hur de s a s utgjort kronan på verket i den modernistiska fest det färdiga huset kom att utgöra. (OK, jag bredde på lite – men det må väl vara hänt, givet situationen?) När jag så även redogjort för resultatet av mina efterforskningar i diverse digitalarkiv var all kärvhet som bortblåst. Det visade sig att mannen jag talade med hette Sven-Erik Persson, son till den byggmästare Persson som bland mycket annat skapade Elumin-fönstren, och grundade AB Eluminperspektiv, och han hade en hel del att berätta.

Sven-Erik lämnade Malmö tidigt 50-tal – han rymde mer eller mindre till Amerika, där han skrev in sig på Columbia University i New York City.

columbia
Världens för tillfället mest kraftfulla dator, Watson Lab, Columbia University, 1954.

Efter en tids studier där flyttade han till Ohio, där han startade bolaget Amelco, Inc., amerikansk agent och återförsäljare av Elumin-produkterna. Det gick väldigt bra till en början – vad som sedan hände fick jag inte riktigt klara besked om – men min känsla av att de juridiska turerna kring bolaget och dess närmaste konkurrent var början till slutet för den internationella satsningen förstärktes. Det må vara hur det vill med den saken – Sven-Erik flyttade tillbaka till Sverige i mitten av 60-talet (”– Det var min fru som inte ville bo i ett land där man sköt presidenten – sen sköt de ju hans bror också.”) för att sedan flytta vidare till Schweiz.

52 av 100 i #Blogg100

I morgon: Ett fönster mot den stora världen, finalen

Författare: peranchor

Här brukade det stå: ”Mat, media, vin (inte nödvändigtvis i den ordningen) är vad som får min jord att snurra.” Det var då det.

Kommentera

