Som en liten bit av Möllan – mitt i Nora

Idag hände det. Mina misstankar – för att inte säga förhoppningar – om den nya butiken på Prästgatan infriades idag. Lokalen fångade min uppmärksamhet redan vår första vecka här, i januari. Två stora skyltfönster ut mot gatan var nogsamt täckta med spännpapp, så ingen ledtråd gavs. Men en handskriven lapp på entrédörren tolkades ändå som en fingervisning av en obotlig optimist. Lappen förkunnade nämligen att ”Ny butik öppnar snart.” Samt ”افتتاح المتجر الجديد قريبا”, vilket betyder ungefär samma sak på arabiska.

Som den sucker jag är för i synnerhet det libanesiska och det syriska köket hoppades jag såklart på en speceriaffär med ett brett sortiment av kolonialvaror från främre Orienten – och mycket riktigt: när nu fönsterpappen var borta och porten slagits upp kunde jag konstatera att halavah, baba ganouj, hummus tahina, rosenvatten och halloumi trängdes med fyndprissatta rengöringsmedel, toapapper och unbranded candy. Som att ha en liten bit av Möllans i Malmö eller för den delen Kista-grossens utbud mitt i Nora.

bread
Libanesiskt tunnbröd  från Söderköpings Bageri. Still the real deal.

En smärt, snabbrörlig herre i 60-årsåldern med en hållning som vore hans kavaj fodrad med ekpanel mötte oss med ett leende.

Oklart vilka av alla arabisktalande som jobbade där, och vilka som var på besök från asylboendet i Nyhyttan – men vem som ägde stället gick inte att ta fel på. En smärt, snabbrörlig herre i 60-årsåldern med en hållning som vore hans kavaj fodrad med ekpanel mötte oss med ett leende. Vi hann prata lite medan han slog in halloumin, aubergineröran samt inte minst brödet jag plockat åt mig. Det visade sig att han kommit som flykting från Aleppo i Syrien för två år sedan, och efter att ha fått asyl bestämt sig för att ”göra något själv, för ingen annan kan göra det åt mig”. Ergo speceributik i Nora. Respekt, säger jag. Hurra, säger Hustrun – för hon gillar meze nästan lika mycket som jag.

32 av 100 i #Blogg100

I morgon: Action points

Författare: peranchor

Här brukade det stå: ”Mat, media, vin (inte nödvändigtvis i den ordningen) är vad som får min jord att snurra.” Det var då det.

Kommentera

