Uppväxt, del 2

Jag har alltsedan flytten gick till Nora för drygt två månader sedan upplevt en del saker, hamnat i en del situationer och förnummit en del sinnesintryck jag inte exponerats för på väldigt, väldigt länge. Rätt mycket av det har med natur, trädgård, villa och fritid att göra.

Men först: under större delen av mitt liv har jag bott i vad som brukar sammanfattas i begreppet flerfamiljshus. Jag har egentligen bara bott på annat sätt vid två tillfällen: i Kairo, tidigt 70-tal, tillbringade familjen ett år i en stor stenvilla komplett med butler och husa i förnäma förorten Heliopolis.

1200px-Kheops-Pyramid
En ännu större stenvilla, i kairoförorten Gizeh. By Nina – Own work, CC BY 2.5

Ett rent helvete att bo i om man är längre än 170 cm och har elementära krav på bekvämlighet och hygien.

Sent 70-tal (som total kontrast) i en fyrlängad, avstyckad skånegård med hundra år på nacken, en fastighet av det slag som i topprenoverat skick gör sig utmärkt på bild i Sköna Hem – men som är ett rent helvete att bo i om man är längre än 170 cm och har elementära krav på bekvämlighet och hygien.

skanegard

Kåken blev f ö aldrig topprenoverad – min  far var inte riktigt den gör-det-självare han trodde – och dessutom var det andra åtgärder som tog tid och pengar i anspråk. En avloppstank som aldrig riktigt blev kompis, utan alltför ofta konkurrerade med grannens grisbesättning om vem/vad som kunde lukta allra jävligast, ett vatten (från egen brunn i ett sedan decennier av svin-och konstgödsel kontaminerat åkerlandskap) som Hälsovårdsnämnden endast med tvekan kunde klassificera som tjänligt.

Nej, jag flydde fältet i princip så snart tillfälle gavs och har, fram till nu, aktat mig noga för villaliv. Icke förty drabbas jag nu av regelrätta flashbacks. Hur det hänger ihop? Det tänkte jag redogöra närmare för i morgon. Missa inte den spännande fortsättningen.

Nr 30 av 100 i #Blogg100

I morgon: Uppväxt, del 3

Författare: peranchor

Här brukade det stå: ”Mat, media, vin (inte nödvändigtvis i den ordningen) är vad som får min jord att snurra.” Det var då det.

Kommentera

