Uppväxt

Jag har flyttat runt en hel del i mina dagar. Med en pappa som var arméofficer blev det lätt så. När jag gjorde entré i familjen Nilsson pågick flytten från Borås (I 15) till Solna (Kungl. Krigsskolan Karlberg), därifrån till Stora Essingen (Ing 1 i Södertälje), vidare till ett magiskt mellanspel först i Egypten (UNTSO Cairo), sen i Syrien (UNTSO Damascus), åter till Stora Essingen (Ing 1, Södertälje samt ALi/Militärhögskolan, Östermalm) innan nomadtillvaron var till ända i Hammenhög (P 7/FO 11, Ystad). Till ända för min ömma moder och mig – när pappa sen flyttade vidare till Eksjö (Ing 2) m m var det utan oss.

Så, det där med ”rötter” har jag av naturliga skäl haft lite svårt att relatera till. Icke desto mindre har jag emellanåt kunnat känna ett sting av avund när någon påtalat och med sin egen bakgrund exemplifierat värdet av att ha fötts och vuxit upp på i princip ett och samma ställe, och på det sättet förlänats den form av grundtrygghet som jag inbillar mig kommer med att man tillbringar barn- och ungdomsår i en välbekant miljö. I bästa fall. Jag är t ex inte säker på att Hustrun (som vuxit upp precis så) håller med mig.

toys

För om inget alldeles oförutsett inträffar är det ju här hon ska få den där trygga uppväxten. Har vi tänkt.

Nu håller vi hursomhelst på att inrätta tillvaron på det sättet för Dottern. För om inget alldeles oförutsett inträffar är det ju här hon ska få den där trygga uppväxten. Har vi tänkt. Samtidigt inser vi att det mycket väl kan bli så att hon om tio år eller så kommer att säga att hon hatar oss för att vi lämnade Stockholm till förmån för den lilla, och kanske inte så av citypuls präglade, staden Nora. När jag tänker efter är jag nästan säker på att hon kommer att säga så. Oh, well – den dagen den sorgen.

bakar

Än så länge tycker hon i alla fall att det är mysigt med hus och trädgård och att baka bullar med mormor när hon kommer på besök.

På tal om uppväxt har även gräslöken börjat sätta fart nu.

Nr 29 av 100 i #Blogg100

I morgon: Uppväxt, del 2

Författare: peranchor

Här brukade det stå: ”Mat, media, vin (inte nödvändigtvis i den ordningen) är vad som får min jord att snurra.” Det var då det.

Kommentera

