Trädgårdsflora

Nu har lilla familjen bott i Nora i drygt två månader, och kommit någorlunda i ordning – som det brukar heta. Vilket i just det här fallet innebär att Dottern som tidigare rapporterats fått plats i förskola (där hon tycks trivas som fisken i vattnet), samt att Hustrun och jag har inrättat varsitt kontor i den del av fastigheten i vilken den förste av Husets Tidigare Ägare bedrev veterinärmottagning. (Ni kan tro att det målats, möblerats och piffats till.)

Anförda av en sekatörbeväpnad svärmor har vi vidare fått en genomgång av ungefär vad vi kan förvänta oss i sommar.

Så här i påsk, när solen tittat fram på riktigt och våren tycks ha gjort en försiktig entré har vi också blivit medvetna om att vi har en tomt. Med träd, buskar och rabatter. Och en avsevärd mängd sly, höstlöv, torra grenar och gammal bråte som måste röjas undan. Anförda av en sekatörbeväpnad svärmor har vi vidare fått en genomgång av ungefär vad vi kan förvänta oss i sommar: ”Trädgården är rent sorgligt eftersatt – jag har klippt ner nyponet, och buskarna där och där, men där är kvar att göra – oj oj oj …  Rabatterna är i bedrövligt skick – vildskott och ogräs som har fått växa till sig, men jag har tittat under eländet och då har jag hittat både krokus och anemoner.”

Inventeringen har hur som helst givit vid handen att vår trädgård förutom lite dolda blommor rymmer såväl svarta som röda vinbär, hallon och nypon. Mycket nypon. Ett präktigt bestånd av Ölandstok kan vi också skryta med. Vad man nu ska med den till. Den går inte att äta, och särskilt grann är den inte heller.

olandstok
Ölandstok. Much ado about nothing.

Som om inte det här jobbet räckte har fröna som Dottern och jag sådde i små torvkrukor häromveckan börjat röra på sig vilket innebär att de så småningom kommer att kräva omplantering. Har jag hört. Två sorters körsbärstomat, peperoncino och basilika spirar. Det är bara gräslöken som är lite motsträvig.

babybasilika
Babybasilika!

Fan vet om jag inte skönjer en svag smaragdnyans i fingrarna trots allt.

Nr 28 av 100 i #Blogg100

I morgon: TBD

Författare: peranchor

Här brukade det stå: ”Mat, media, vin (inte nödvändigtvis i den ordningen) är vad som får min jord att snurra.” Det var då det.

Kommentera

