Vårsådd

Jag bär på ett arv. Min farfar, Ernst Nilsson, var en tungviktare inom växtförädling när det begav sig. Han var elev, senare trädgårdsmästare, vid Alnarps lantbruksinstitut 1919-25. Han var växtförädlare hos olika utsädesfirmor från 1925, blev chef för förädlingsarbete med jordbruksväxter vid Otto J. Olson & Son 1935. 1944 gick han dock vidare till J.E. Ohlsens Enke AB, där han stannade fram till pensionen (en relativ sådan – han jobbade oförtrutet vidare i åtminstone 15 år till) 1966. Han promoverades till filosofie hedersdoktor i Lund 1950. På Wikipedia kan man vidare läsa: ”Han författade skrifter rörande bland annat botanik, genetik, växtförädling, växtodling, fröodling samt vetenskapliga avhandlingar rörande genetik och botanik.” Farfar var med andra ord en hejare på det där med odling.

Låt mig säga så här: äpplet faller ibland väldigt långt från trädet. Jag har emellanåt försökt, men då dessa mina försök egentligen bara resulterat i en sällan skådad dödstakt för ett oräkneligt antal yuccapalmer och high chaparral-kaktusar under 80-talet, har jag funnit för gott att låta bli. Fram till nu. Nu har vi ju en tomt. Och det är väl aldrig försent att börja?

beds

I en slänt hittar jag något som snarast framstår som ett monument över den bistra verklighetens triumf över aldrig så goda intentioner

Kanske resonerade Husets Tidigare Ägare likadant. I takt med att snön smält undan har jag inspekterat rabatterna, och inte hittat mycket som skulle kunna indikera att någon i hushållet varit i besittning av gröna fingrar. Tvärtom. I en slänt hittar jag något som snarast framstår som ett monument över den bistra verklighetens triumf över aldrig så goda intentioner – resterna av vad jag inbillar mig varit ett jordgubbsland, flankerat av två rejäla säckar naturgödsel och en lika rejäl säck med matjord.

seeds

Nå, de där sorgliga lådorna ska bort – och ersättas med nya, fina bäddar som framåt sommaren ska skänka oss ett överflöd av bl a mangold, plocksallad, senapskål och morötter. Tänker jag. Dottern och jag började så smått idag, med sådant som kräver lite förodling. (Säger man så? Jag har glömt vad det stod på påsarna.) Torvkrukor med två sorters körsbärstomater, peperoncino, gräslök och basilika pryder numera köksfönstret. Nästa vecka går färden dessutom till en närbelägen plantskola. För salvia, koriander, rosmarin och timjan.

Friskt vågat, hälften vunnet. Tänker jag.

Nr 19 av 100 i #Blogg100

I morgon: TBD

Författare: peranchor

Här brukade det stå: ”Mat, media, vin (inte nödvändigtvis i den ordningen) är vad som får min jord att snurra.” Det var då det.

Kommentera

