Mera mat

Som jag rapporterade igår fick jag något av lång näsa när jag vid ett besök på lilla Coop här i Nora upptäckte att de inte bara förde en utan tre (3) sorters tahini, plus en rad andra specialiteter från Mellanöstern. Bland konserverna har jag vidare hittat vongole, och i frysen just bredvid charken såväl ankbröst som viltfärs, älggrytbitar och annat fint från nordeuropeisk fauna. Färskkorv, däremot, var det sämre ställt med. Men: när jag kom i samspråk med charkansvarig visade det sig att lilla Coop (ja, det är verkligen mycket litet) har fjälster i sortimentet året runt!

FullSizeRender

”Bara krokfjälster av nöt nu, men till jul har vi naturligtvis ett större urval”, avrundade hon med. Jösses. I’m in heaven. Hot dog!

Jag döpte henne till Sharona efter The Knack’s monsterhit från samma år, och hon har tjänat mig väl – men kanske inte så ofta som jag hade kunnat önska.

Det ligger nämligen till på det viset att jag för ett antal år sedan kom över en begagnad Kenwood hushållsassistent på Blocket. 1979 års modell, med kåpa av orange plast – komplett med köttkvarn, korvhorn och hela härligheten. Jag döpte henne till Sharona efter The Knack’s monsterhit från samma år, och hon har tjänat mig väl – men kanske inte så ofta som jag hade kunnat önska.

IMG_8355

Vårt kök på Kungsholmen omfattade – synnerligen välvilligt räknat – ca 12 kvadratmeter, varav kanske sammanlagt 3 utgjorde en någorlunda fri yta. Det hindrade mig förvisso inte från att t ex bjuda in den vid tidpunkten helt unge gode vännen Alf till en synnerligen lyckad kombination av korvstoppning och vinprovning vindrickande, men i längden blev det lite väl trångt och meckigt att producera korv där. Här är det lite annorlunda. Här finns rymd t o m i köket, och en tomt stor nog att rymma en rejäl rök. Det skulle rent av kunna bli frågan om isterband till jul. Jag hoppas få anledning att återkomma i ärendet.

Nr 15 av 100 i #Blogg100

I morgon: Naturromantik

Författare: peranchor

Här brukade det stå: ”Mat, media, vin (inte nödvändigtvis i den ordningen) är vad som får min jord att snurra.” Det var då det.

Kommentera

