Tidens tempo

Så, går saker och ting långsammare i en småstad? Ja och nej. Visst framstår tempot som klart annorlunda här jämfört med Stockholms city. Till att börja med är hastigheten begränsad till 30 km/h i hela stadskärnan.

30_skylt

Men, jämför man med Kungsholmen är det inte så rasande stor skillnad. Åtminstone kring Bergsgatan, där vi bodde, kunde takten vara nog så sävlig. Vad jag upplever saknas här är däremot vardagsstressen.

Låt mig ge ett exempel: För ett par tre veckor sedan hade jag en del ärenden som samlats på hög, och sent fredag eftermiddag kunde jag inte skjuta på dem längre. Jag skulle hämta ut mediciner på apoteket, inhandla ett lysrör i elbutiken FriNo El, svänga inom HL-Data och köpa en LAN-kabel till skrivaren (som i alla fall just i den vevan blankt vägrade ansluta sig till husets WiFi), samt sist men inte minst gå på Systembolaget. Med handen på hjärtat tvingas jag tillstå att det kanske var just det där sista som gjorde att jag bara inte kunde fortsätta prokrastinera.

Tjugo i sex en lönefredag måste det vara tufft att handla vin även i Nora.

Jag satte hursomhelst av hemifrån Bunkern i högst maklig fart, och 13 minuter senare var jag framme vid Nora-kommersens absoluta centrum: korsningen Prästgatan Rådmansgatan. Mediciner, lysrör och kabel var avklarade i ett nafs. 11 minuter blankt. Bara Systemet återstod. Bara och bara, förresten. Tjugo i sex en lönefredag måste det vara tufft att handla vin även i Nora. Och mycket riktigt – jag räknade till inte mindre än 18 personer i butiken när jag klev in, och kände av adrenalinpåslaget direkt. Men, ett hotande kaos avvärjdes galant genom att Britta öppnade kassa 2.

På min väg hem kunde jag konstatera att jag klarat av hela ärendelistan på en halvtimme – promenaden till centrum inräknad. Jag är normalt ingen tidsstudieman, men kom fram till att på Kungsholmen hade jag fått räkna med gott och väl ytterligare en timme för samma ärenderunda. Så vad göra med den sparade timmen? Som lär bli flera. Well, that’s for Nora to know and for me to find out. Så det hoppas jag få anledning att återkomma till.

Nr 13 av 100 i #Blogg100

I morgon: Saknaden

Författare: peranchor

Här brukade det stå: ”Mat, media, vin (inte nödvändigtvis i den ordningen) är vad som får min jord att snurra.” Det var då det.

Kommentera

