”Men kära nån, hur tänkte de här?”

Nå, dags att släppa fokus på veterinären och gå vidare. Ungefär som han gjorde, när han försålde fastigheten 1989. Om huset fram till dess präglats av arkitektoniskt tämligen avancerat tänk, samt av hög kvalitet i allt från betongarbeten till rörläggning och snickerier blev det andra bullar nu … Jag vill inte raljera; det kan finnas en mängd olika anledningar till att ett fastighetsunderhåll blir eftersatt. Dålig ekonomi, relativt ointresse, social situation – listan kan göras lång, och det är inget jag egentligen vill spekulera kring. Men, med detta sagt, har jag vid några tillfällen ändå tagit mig för pannan och frågat mig själv ”Men kära nån, hur tänkte de här?”

Exhibit 1.

lampa

OK, belysning över garageinfarten – det vill en såklart ha. Men att montera den på ett sådant sätt att garagedörrarna inte går att öppna med mindre än att en sliter ner hela armaturen? Alternativt klipper kabeln. Done.

Exhibit 2.

door.JPG

Dörren kunde nog komma väl till pass om veterinären t ex ville undvika att leda in en krasslig ponny via kapprummet.

Som den uppmärksamme läsaren möjligen drar sig till minnes från planlösningen jag publicerade igår, fanns det en dörr från garaget som ledde direkt in till veterinärens operationssal. Den kunde nog komma väl till pass om veterinären t ex ville undvika att leda in en krasslig ponny via kapprummet. Den dörren finns inte mer. Den är igenmurad. Och för att vara alldeles säker på att den inte skulle återinstalleras i första taget har någon annan av Husets Tidigare Ägare dragit såväl ström som vatten över det som tidigare var en dörröppning.

Varför?

Dessa reflektioner får avsluta villaägarperspektivet för den här gången. Måleriarbeten och lite annat fix pågår just nu, och jag lär få anledning att återkomma till de här frågorna så småningom. Med början i morgon serverar jag i stället några betraktelser och funderingar ur ett mer socialt perspektiv.

Nr 10 av 100 i #Blogg100

I morgon: Ett nytt kapitel. Helt enkelt.

Författare: peranchor

Här brukade det stå: ”Mat, media, vin (inte nödvändigtvis i den ordningen) är vad som får min jord att snurra.” Det var då det.

Kommentera

