Mikrodramats aktörer

Jo, rollistan omfattar förutom yours truly naturligtvis även den övriga familjen: Hustrun (författare/skribent/boxningstränare/motvillig entreprenör) och Dottern (treochetthalvt, snart fyra – ivrigt väntande på förskoleplats). Samt, de sedan länge försvunna men på sätt och vis ändå i högsta grad närvarande: Husets Tidigare Ägare. Tänk Keyser Söze i ”The Usual Suspects”.

usualsuspects

En figur som ingen riktigt träffat – och vars ondska och förslagenhet just därför efterhand antagit närmast mytiska proportioner.

Nu vill jag inte på något sätt påstå att någon av Husets Tidigare Ägare skulle varit särskilt ondskefulla. Tvärtom, på bilden nedan ser vi en stilstudie av dåvarande distriktsveterinären Åkerström, husets förste ägare, såvitt jag kan bedöma varsamt utövande sin profession.

akerstrom

Att veterinären vid ett tillfälle ska ha blivit så stressad av en trilskande fjording att han istället av misstag stack hästens ägare i låret med sprutan, det tror jag bestämt är en skröna.

Bilden har vi fått från Åke Mossberg, fotograf, genealog och innehavare av Fotocentralen i Nora. Han visste också att berätta att han minns Dr. Åkerström som en synnerligen trevlig karl. Samme Mossberg delgav mig också uppgiften om att Dr. Åkerström sin yrkesbana till trots var lite rädd för både hundar och hästar – men att veterinären vid ett tillfälle ska ha blivit så stressad av en trilskande fjording att han istället av misstag stack hästens ägare i låret med sprutan, det tror jag bestämt är en skröna.

Nej, som sagt – i likhet med Keyser Söze på något sätt ständigt närvarande, men knappast”ondskefulla”. Däremot har jag vid mer än ett tillfälle känt mig föranledd att tänka ”Men kära nån då – hur tänkte de här?” Men det får bli en egen bloggpost.

Nr 6 av 100 i #Blogg100

I morgon: ”Mikrodramats aktörer, del 2”

Författare: peranchor

Här brukade det stå: ”Mat, media, vin (inte nödvändigtvis i den ordningen) är vad som får min jord att snurra.” Det var då det.

Kommentera

