Elementens raseri, del 3 – finalen

Väl tillbaka på Kungsholmen fanns inte riktigt tid att oroa sig. Vi hade gått in i den absoluta slutfasen vad gällde packning inför flytt, och vi hann precis försegla de sista flyttkartongerna innan det ringde på dörren. Tre herrar som, skulle det visa sig, var och en representerade en tidigare sovjetrepublik (Ukraina, Uzbekistan och Vitryssland), utsända av flytt- och städfirman med det kanske lite olyckliga namnet SS-Service, klev in och gav sig i kast med vårt lösöre. Soffor plastades, sängar monterades ner, flyttkartonger bars – allt medan ytterligare en duo anslöt för att genomföra flyttstädning. Tre timmar senare var det klart. Sanslöst effektivt.

Sedan bar det iväg. Två och en halv timme senare rullade vi in på uppfarten till Bunkern som till min lättnad stod kvar, som det verkade vare sig med brand- eller vattenskador. När vi sen öppnade ytterdörren möttes vi av rena rama drivhusvärmen – såväl golvvärme som konvektorelement hade fungerat klanderfritt sedan jag lämnade dryga dygnet tidigare. Fantastiskt. Flyttkommandot lossade minst lika effektivt som de tidigare lastat, slängde i sig varsin kopp Nescafé, tackade för sig och for iväg)*. Kvar satt lilla familjen och njöt sitt första kvällsmål i nya hemmet – allt i behaglig inomhustemperatur.

När jag väl kommit ut i pannrummet och tänt ljuset kunde jag bara konstatera att mina värsta farhågor just besannats.

Så småningom blev det dags att krypa till kojs, och hela familjen somnade tämligen raskt, utmattade som vi var av dagens vedermödor. 02.45 vaknade jag dock med ett ryck, slet på mig en morgonrock och stapplade ut till oljepannan. På något sätt hade jag nått insikt i sömnen, och när jag väl kommit ut i pannrummet och tänt ljuset kunde jag bara konstatera att mina värsta farhågor just besannats.

Oljechocken

Jag knäppte på mätaren med fingret (för det har jag sett dem göra på film), men visaren stod fortfarande på nära noll. Jag knackade på tanken också (det har jag aldrig sett dem göra på film, men jag kände det var dags för ett eget initiativ), varpå den gav ifrån sig ett bekräftande katedraleko.

En rundringning följande morgon gav vid handen att normal leveranstid på villaolja för ny kund låg på ca 3 veckor. En blödig säljare på Svea Energi förbarmade sig dock över oss, och såg till att vi fick leverans tidigare än så. Men, en dryg vecka utan varmvatten men med långkalsonger blev det ändå. Och vi fick lära oss ytterligare en skillnad mellan att bo i bostadsrätt på Kungsholmen och att bo i villa i Nora.

)* Jag kan varmt rekommendera SS-Service för allt som har med flytt och städ att göra. Som sagt, sanslöst effektiva, och dessutom trevliga. Dyra var de inte heller.

Nr 4 av 100 i #Blogg100

I morgon: ”Men den sociala biten då …”

Författare: peranchor

Här brukade det stå: ”Mat, media, vin (inte nödvändigtvis i den ordningen) är vad som får min jord att snurra.” Det var då det.

Kommentera

