Elementens raseri, del 2

Väl åter i Bunkern kunde jag så installera elelementen – ett i varje ände av huset, på behörigt avstånd från allt som möjligen kunde tänkas fatta eld. ”Ei saa peitää”, ni vet.

konvektor2

Lagom till lunch kom så VVS-teknikern Anders på besök. Det där är lite speciellt med en liten stad jämfört med Stockholm. Nästan oavsett vad saken gäller; om jag behöver hjälp från nån form av serviceinrättning, med akut tandvård eller om jag bara vill beställa en pizza får jag i Stockholm räkna med en bra stund i telefonkö innan jag släpps fram till någon tonvalslösning som (i bästa fall) leder fram till att jag (så småningom) får hjälp. I Nora ringer jag bara upp, kommer fram direkt till en människa med vilken jag kommer kommer överens om en tid att ses. En behöver inte ens uppge sitt personnummer. Nästan lite overkligt, liksom.

Hur som helst, Anders ville genomföra vad han kallade en ”provtryckning” av golvvärmesystemet för att kontrollera att allt fungerade som det skulle. Bunkern är långt ifrån något renoveringsobjekt per se, men golvvärmen har trots allt 60 år på nacken. Sagt och gjort. Efter att ha inspekterat det som gick att inspektera utan att bryta upp golvet kunde Anders konstatera att cirkulationspumpen sett bättre dagar, bytte ut den och drog upp värmen rejält.

Om inte rören frös sönder skulle ju naturligtvis den kinesiska cheapo-lösningen skapa överslag i ledningarna och kåken brinna ner till grunden.

”Men nu lär det ta uppemot 24 timmar innan det ger full effekt – under förutsättning att allt funkar förstås. De där konvektionselementen var nog bra att du skaffade.” Sa Anders.

Jag skulle ljuga om jag påstod att jag var helt avslappnad under färden tillbaka till Stockholm. Skräckscenarierna avlöste varandra i min fantasi. Om inte rören frös sönder skulle ju naturligtvis den kinesiska cheapo-lösningen skapa överslag i ledningarna och kåken brinna ner till grunden.

Nr 3 av 100 i #Blogg100

I morgon: Elementens raseri, del 3 – finalen

Författare: peranchor

Här brukade det stå: ”Mat, media, vin (inte nödvändigtvis i den ordningen) är vad som får min jord att snurra.” Det var då det.

Kommentera

